close
تبلیغات در اینترنت
نکاتی برای جذب بهتر کلسیم

آموزشی ها

یکی از اصلی ترین عوامل پوکی استخوان، کمبود کلسیم است، برای اینکه بدن، کلسیم لازم را جذب کند، باید به نکات زیر توجه کرد: سبزی هایی مانند اسفناج،…

banner
براي اطلاع از آپديت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

آموزشی ها

یکی از اصلی ترین عوامل پوکی استخوان، کمبود کلسیم است، برای اینکه بدن، کلسیم لازم را جذب کند، باید به نکات زیر توجه کرد:

سبزی هایی مانند اسفناج، کنگر فرنگی، چغندر، چای و کاکائو دارای اسید اگزالیک می باشد. اسید اگزالیک به کلسیم می پیوندد وکمپلکس نامحلول درست می کند، ایجاد این کمپلکس جذب کلسیم را کاهش می دهد.

اسید فیتیک که یک اسید موجود در سبوب غلات است نیز با کلسیم، کمپلکس نامحلول تشکیل می دهد. حبوبات نیز منبع خوبی برای کلسیم هستند ولی مقدار کلسیم جذب شده از حبوبات به خاطر اسید فیتیک موجود در آن ها کم می باشد.

دریافت مقدار کافی کلسیم توسط تغذیه و در صورت برطرف نشدن نیاز به کلسیم، استفاده از مکمل کلسیم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان بسیار مهم و تأثیرگذار می باشد.

وجود اسیدفسفریک در نوشابه ها باعث کاهش جذب کلسیم می شوند. بنابراین باید از استفاده زیاد آن ها پرهیز کنید.

انواع مواد خوراکی مثل سیب زمینی، کدو، نخود و صیفی جات و ریشه بعضی از این مواد منبع خوب و مناسبی برای تأمین کلسیم می باشند و در جذب کلسیم نیز مشکلی به وجود نمی آورند.

سبوس جو و غلات را به صورت متعادل مصرف کرده و این اشتباه را نکنید که چون مقداری از سبوس برای بدن مفید است و اثر چشمگیری در سلامتی دارد، مصرف زیاد آن برای بدن بسیار مفیدتر و بهتر است؛ بلکه مصرف زیاد از حد فیبر، از جذب ویتامین های ضروری و عناصر معدنی مورد نیاز، جلوگیری می کند و عامل کمکی برای جذب نشدن کلسیم و در نتیجه ایجاد پوکی استخوان می باشد.

توصیه به شما، استفاده از فرآورده های لبنی کم چرب می باشد که می تواند اکثر نیاز روزانه فرد به کلسیم را تأمین کند. لبنیات پرچرب مانند کره، خامه و پنیر چرب حاوی کلسیم کم و گاهی فاقد کلسیم می باشد.

ویتامین D باعث افزایش جذب کلسیم می شود؛ این ویتامین با فعال کردن یک پروتئین حامل در روده سبب اتصال کلسیم به این پروتئین شده و در نتیجه جذب کلسیم از طریق جدار روده را آسان می کند. از طرف دیگر کمبود ویتامین D باعث نرمی استخوان شده و این مسئله منجر به اردکی راه رفتن مبتلایان می شود. یکی از راه های تأمین ویتامینD بدن، تابش آفتاب به پوست می باشد و راه دیگر تأمین آن از مواد عذایی است.

از خوردن غذاهایی که پرچرب است پرهیز کنید وجود چربی در غذا باعث ترکیب این گونه چربی ها با کلسیم در روده ها و ایجاد ترکیبات نامحلول کلسیم می شود که کلسیم را غیرقابل جذب می کند.

از خوردن غذاهایی که غنی از سدیم می باشد، پرهیز کنید. خوردن نمک زیاد به خاطر داشتن سدیم باعث افزایش میزان سدیم شده و در نتیجه سبب دفع کلسیم به همراه ادرار می شود.

● هرگز مصرف کلسیم را فراموش نکنید

عده زیادی تصور می کنند که توصیه های پزشکی برای مصرف کلسیم و لبنیات فقط برای زنان باردار یا سالمندی که علایم پوکی استخوان دارند، می باشد؛ در صورتی که چنین نیست و این تصور به کلی اشتباه و خطرآفرین است. داشتن یک رژیم غذایی با میزان کافی کلسیم برای تمام افراد صرف نظر از جنس و سن است. به تمام خانواده ها توصیه می شود که همیشه منابع مغذی این ماده معدنی را تهیه نمایند و مصرف آن ها را به یکدیگر توصیه کنند. اگر شما والدین کودکانی هستید. آن ها را از همین امروز درباره پیشگیری از بیماری های مختلف، آموزش کامل دهید.

با فرزندانتان درباره نیاز مداوم بدن به منافع کلسیم، صحبت کنید و مطمئن شوید که کودکان مخصوصاً دختران، کلیسم کافی برای ایجاد و استحکام توده استخوانی را دریافت کنند. در تمامی مراحل زندگیتان چه میانسالی، چه کهنسالی، مصرف کلسیم را از یاد نبرید تا استخوان هایی مقاوم داشته باشید، به ویژه اینکه تا قبل از ۳۰سالگی مصرف کلسیم را به طور مستمر ادامه دهید.

منبع:ایران ویج


:: امتياز: نتيجه : 4 امتياز توسط 4 نفر مجموع امتياز : 9

:: بازديد : 1979
:: برچسب ها : نکاتی برای جذب بهتر کلسیم , هرگز مصرف کلسیم را فراموش نکنید , کلسیم , مقاله درباره کلسیم , جذب بهتره کلسیم , خواص کلسیم , فواید کلسیم , منبع کلسیم , منابع کلسیم , شیر منبع کلسیم , طریقه مصرف کلسیم , طرز مصرف کلسیم , کلسیم و ویتامین D , مقالات پزشکی , انواع مقالات پزشکی , راه های جذب کلسیم ,

:: ارسال شده در: مقالات پزشکی ,
:: مطالب مرتبط: این بیماری ها در پاهایتان نهفته اند!!! , عطسه تان را نخورید ... کر میشوید!!! , همه چیز درباره سرمازدگی , این درد ; درد کمر است یا درد کلیه ?!!? , نشانه هاي اختلال قامت , نشانه های ام اس , دیابت عصبی چیست؟ , کدام بدتر است: سیگار، پیپ یا قلیان؟ , همه چیز درباره قلیان , دانستنی های پریود نامنظم ,
نويسنده : علی حسین
تاريخ : [یکشنبه 05 آذر 1391 ] [ 16:14]
ارسال نظر براي اين مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
آخرين مطالب ارسالي
? زخم سینه در دوران شیردهی تاريخ : دوشنبه 21 بهمن 1392
? بایدها و نبایدهای دعوای زناشویی تاريخ : دوشنبه 21 بهمن 1392
? رنگ سال 2014 تاريخ : دوشنبه 21 بهمن 1392
? لطفا این پنج جمله را به مجردها نگویید!!! تاريخ : جمعه 18 بهمن 1392
? سوزش ادرار در زنان تاريخ : جمعه 18 بهمن 1392
? پیامک روز ولنتاین تاريخ : چهارشنبه 16 بهمن 1392
? راه های افزایش انگیزه تاريخ : چهارشنبه 16 بهمن 1392
? مزوتراپی صورت تاريخ : چهارشنبه 16 بهمن 1392
? نحوه تمیز کردن گل مصنوعی تاريخ : چهارشنبه 16 بهمن 1392
? با این قوانین مد ، خوش تیپ باشیم تاريخ : چهارشنبه 16 بهمن 1392
user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشي رمز عبور؟

progress عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
ورزشی
آشپزی
هنری
کودکان و کودک داری
خانه داری
خانواده و ازدواج
سلامت و رِژیم
روانشناسی
اطلاعات عمومی
کامپیوتر
دین و معارف
آرایش و زیبایی
فروشگاه
easymoblog آمار مطالب
» کل مطالب : 1131
» کل نظرات : 496
stat آمار کاربران
» افراد آنلاين : 5
» تعداد اعضا : 528

onlineuser کاربران آنلاين

servertime آمار بازديد
» بازديد امروز : 4,027
» بارديد ديروز : 7,722
» ورودي گوگل امروز : 68
» ورودي گوگل ديروز : 148
» بازديد هفته : 19,936
» بازديد ماه : 162,444
» بازديد سال : 2,096,789
» بازديد کلي : 10,938,157